Podsumowanie roku 2023
Znowu to zrobiliśmy! Pomimo wyzwań, jakie stawiał przed nami 2023 rok, nieprzerwanie wzbogacaliśmy branżę filmową, rozrywkową, gamedevową i multimedialną fantastycznymi specjalistami o niewyczerpanym zapale. Swoimi zeszłorocznymi osiągnięciami nasi studenci ponownie udowodnili światu, że ich twórcza determinacja jest nie do pokonania!
Fot. Michał Sierszak / Warszawska Szkoła Filmowa
SUKCESY FILMOWE
W ubiegłym roku nasza aktywność produkcyjna osiągnęła szczyt! Studenci Warszawskiej Szkoły Filmowej zajęci byli kręceniem zarówno krótkich „wprawek”, jak i projektów rocznych oraz dyplomowych. Profesjonalizm studenckich planów filmowych w pełni dorównuje już tym organizowanym dla pełnometrażowych produkcji.
Fotosy z planu filmu „Ballada Kyczejewska” / Fot. Robert Sorokosz
Równocześnie prowadziliśmy też szeroko zakrojone działania promocyjne, by naszą twórczość mogło podziwiać jak najwięcej osób. Dowodem tych działań jest rekordowa liczba 237 kwalifikacji na festiwale i przeglądy filmowe na całym świecie. Pośród nich mieliśmy aż 14 oficjalnych selekcji do wydarzeń otwierających drogę do Oscarów. Produkcje Warszawskiej Szkoły Filmowej zdobyły w tym roku w sumie 55 nagród, wyróżnień i nominacji.
Największe triumfy święcił film dyplomowy naszego absolwenta Realizacji Obrazu, Ignacego Kiełczewskiego „Moje Stare”, wyreżyserowany przez Nataszę Parzymies. Jego premiera odbyła się w Międzynarodowym Konkursie Krótkometrażowym prestiżowego Krakowskiego Festiwalu Filmowego. Historia miłości dwóch dojrzałych kobiet może się pochwalić aż 30 kwalifikacjami oraz 13 nagrodami i wyróżnieniami. Nic dziwnego, skoro nad scenariuszem reżyserka filmu, doceniona m.in. przez magazyn Variety, pracowała wraz ze zwyciężczynią 46. Festiwalu w Gdyni, Alicją Sokół, a w główne role wcieliły się gwiazdy polskiego kina, Dorota Pomykała i Dorota Stalińska. Z takim zespołem na pokładzie „Moje Stare” po prostu musiały zdobyć serca widzów i jurorów!
MOJE STARE
Kadry z filmu „Moje Stare”. Autor zdjęć: Ignacy Kiełczewski
Spośród naszych filmów dokumentalnych najlepiej w zeszłym roku radził sobie eksperymentalny obraz „Martwa Natura” w reżyserii Małgorzaty Paszko, z czarno-białymi zdjęciami Filipa Ziarko. Ten zaangażowany społecznie dokument o szkodliwej dla ekosystemu działalności człowieka zawitał nawet na szczyt ONZ COP28 w Dubaju, gdzie mogli go oglądać światowi decydenci! W sumie pokazywaliśmy go na 10 festiwalach od USA aż po Bangladesz.
MARTWA NATURA
Warszawska Szkoła Filmowa coraz śmielej wchodzi także w kino gatunkowe. Przykładem tego jest nasze najlepsze sci-fi pt. „Rozkwit zimowy”, które zdobyło aż 12 kwalifikacji oraz 8 nagród, nominacji i wyróżnień. Jednym z największych sukcesów filmu jest Grand Prize – Best Sci-Fi Short Flickers' Vortex Sci-Fi, Fantasy and Horror Film Festival, wydarzenia pod skrzydłami kwalifikującego do Oscara Flickers' Rhode Island International Film Festival. Tę docenioną także w mediach postapokaliptyczną wizję przyszłości stworzył reżyser, scenarzysta i montażysta, Ivan Krupenikov. Za imponującą stronę wizualną odpowiadał natomiast operator, Piotr Łukasiak.
ROZKWIT ZIMOWY
Kadry z filmu „Rozkwit zimowy”. Autor zdjęć: Piotr Łukasiak
Nasi studenci nie stronią również od jednego z najtrudniejszego z gatunków filmowych, jakim dla wielu jest komedia. Tutaj najlepiej radziły sobie łamiące tabu „Te cholerne peonie” w reżyserii i wg scenariusza Poliny Biliaievy, ze zdjęciami Zhana Zharoffa. Dynamiczny short o poszukującej pierwszego orgazmu Ricie brał udział w dziewięciu festiwalach, m.in. w najważniejszym polskim wydarzeniu filmowym, Festiwalu w Gdyni oraz w konkursie kwalifikującego do Nagród BAFTA Bolton International Film Festival. Na podstawie doświadczeń z planu „Tych cholernych peonii” powstała nawet praca magisterska. Napisała ją, a później wydała także w formie książkowej, wcielająca się w główną rolę Adrianna Malecka.
TE CHOLERNE PEONIE
SCRIPT FIESTA 11
Wiosną zorganizowaliśmy 11. edycję festiwalu dla scenarzystów Script Fiesta. W ramach wydarzenia odbył się po raz drugi Konkurs na najlepszy scenariusz polskiego filmu fabularnego, w którego kapitule zasiedli wybitni artyści i eksperci polskiego oraz światowego kina. O niezwykle ekscytujący program zadbał debiutujący w roli dyrektora artystycznego festiwalu, Artur Zaborski. Wśród gości nie brakowało zarówno polskich, jak i zagranicznych gwiazd. Odwiedziła nas m.in. Kim Krizan, współautorka scenariusza do niezapomnianego hitu „Przed wschodem słońca”, a masterclass dla uczestników festiwalu poprowadził sam Krzysztof Piesiewicz! Zeszłoroczna Script Fiesta przyciągnęła absolutnie rekordową liczbę uczestników, a w ramach konkursów przyznano laureatom wysokie nagordy. Już nie możemy się doczekać 12. edycji, która odbędzie się w dniach 18-21 kwietnia 2024 roku!
Plakat 11. edycji festiwalu Script Fiesta. Autorka: Kaśka Czapska
SPEKTAKLE
Koniec semestru letniego przyniósł nam, jak co roku, dwie fantastyczne premiery spektakli dyplomowych naszych adeptów sztuki aktorskiej. Pierwszą z nich była sceniczna adaptacja filmowego dzieła Larsa von Triera, „Dogville” w reżyserii Karoliny Adamczyk, wystawiony przez absolwentów Aktorstwa Nowych Mediów. Premiera odbyła się na patio Warszawskiej Szkoły Filmowej. Zachwyceni widzowie nie mogli się nachwalić umiejętności naszych młodych artystów.
Spektakl „Dogville” w reżyserii Karoliny Adamczyk / Fot. Michał Sierszak / Warszawska Szkoła Filmowa
Drugim spektaklem był musical „Nawie” Marii Holki, wystawiony z kolei przez absolwentów Studium Wokalno-Aktorskiego, którzy swoim występem porwali publiczność naszego Kina Elektronik.
Spektakl „Nawie” w reżyserii Marii Holki / Fot. Michał Sierszak / Warszawska Szkoła Filmowa
WSPÓŁPRACA EDUKACYJNA
W 2023 podejmowaliśmy również starania, by rozwijać nasze programy kształcenia w oparciu o najnowsze technologię. W tym celu podjęliśmy współpracę z Platige Image, spółką specjalizująca się w tworzeniu grafiki komputerowej, animacji 3D i cyfrowych efektów specjalnych, podejmują współpracę w obszarze edukacji! Celem umowy pomiędzy podmiotami jest m.in. wymiana know-how w zakresie najnowszych technologii i ułatwienie studentom startu na rynku multimedialnym.
GAMEDEV
Warto wspomnieć, że odbyło się u nas także wielkie wydarzenie dla pasjonatów tworzenia gier – WSF Game Jam 2023 – 36-godzinny maraton tworzenia gier, w którym zmierzyło się aż ponad setka uczestników!
SUKCESY ABSOLWENTEK I ABSOLWENTÓW
Nie brakowało także imponujących sukcesów absolwentek i absolwentów Warszawskiej Szkoły Filmowej! Wśród nich są m.in. DK Welchman, reżyserka nowej, naprawdę imponującej animowanej adaptacji noblowskiej powieści Władysława Reymonta pt. „Chłopi”. Polski kandydat do Oscara wprost szturmem wziął krajowe i światowe kina. Filmowczyni, pośród licznych wyróżnień, otrzymała także nominację do prestiżowych Paszportów Polityki. O tę jedną z najważniejszych polskich nagród kulturalnych walczy także absolwentka naszej uczleni, Kamila Tarabura, twórczyni m.in. świetnie przyjętego serialu Netflixa „Absolutni debiutanci”. Laureatów Paszportów Polityki poznamy już 16 stycznia podczas uroczystej gali w Teatrze Polskim w Warszawie.
Korona Równości – najważniejsze wyróżnienie, jakie można otrzymać w Polsce za działanie na rzecz społeczności LGBT+ – powędrowała w tym roku do Nataszy Parzymies w kategorii „Świat kultury”. Dodajmy, że autorka głośnego serialu „Kontrola” znalazła się także obok kolejnego absolwenta Warszawskiej Szkoły Filmowej, Kamila Krawczyckiego, wśród nominowanych do Nagrody PISF w kategorii „Debiut roku”. W kategorii „Krytyka filmowa” nominowano natomiast naszego wykładowcę, dziennikarza i dyrektora artystycznego festiwalu Script Fiesta, Artura Zaborskiego. Przypomnijmy, że w 2022 roku Warszawska Szkoła Filmowa otrzymała Nagrodę PISF w kategorii „Animacja kultury filmowej”.
Rok 2023 zaliczamy do tych naprawdę udanych. 2024 najpewniej przyniesie naszym studentom i absolwentom szereg nowych, ekscytujących wyzwań. Jesteśmy przekonani, że dzięki swoim umiejętnościom i licznym talentom dadzą sobie z nimi radę i osiągną znakomite rezultaty!
Fot. Michał Sierszak / Warszawska Szkoła Filmowa
Etiudy studentów Warszawskiej Szkoły Filmowej realizowane są przy wsparciu Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej